Kodėl lėktuvuose man skauda ausis?

pressure change causes ear discomfort

Skrendant ausis skauda dėl staigių atmosferos slėgio pokyčių, dėl kurių vidurinėje ausyje susidaro staigūs, asimetriški gradientai. Kylant ir leidžiantis šie slėgio skirtumai sukelia mechaninį krūvį būgnelio membranai ir sukelia nocicepcines skausmo reakcijas.

Eustachijaus vamzdžiai stengiasi efektyviai išlyginti slėgį, todėl atsiranda pilnumo, diskomforto ar aštraus skausmo pojūtis. Šią fiziologinę reakciją gali sustiprinti kvėpavimo sutrikimai, perkrovos ar anatominiai pokyčiai. Tokie veiksniai kaip amžius, genetiniai polinkiai ir individuali ausies struktūra turi įtakos jūsų polinkiui į lėktuvo ausies skausmą. Sudėtingas šio sudėtingo mechanizmo detales dar reikia ištirti.

Kaip keičiasi lėktuvo slėgis

cabin pressure decreases with altitude

Kodėl lėktuvo kabinoje susidaro tokie dideli slėgio skirtumai, kurie gali sukelti ausų diskomfortą? Lėktuvui kylant ar leidžiantis atmosferos slėgis už kabinos ribų sparčiai kinta, o tai tiesiogiai veikia oro slėgį vidurinėje ausyje. Jūsų Eustachijaus vamzdžiai, atsakingi už slėgio išlyginimą tarp vidurinės ausies ir išorinės aplinkos, sunkiai prisitaiko prie šių greitų pokyčių.

Kylant lėktuvui slėgis lėktuvo salone sumažėja, todėl padidėja slėgio gradientas tarp vidurinės ausies ir aplinkos. Dėl šio skirtumo ausies būgnelis išlinksta į išorę ir gali sukelti skausmą bei pilnumo pojūtį. Ir atvirkščiai, nusileidimo metu išorinis slėgis didėja greičiau, nei Eustachijaus vamzdžiai gali prisitaikyti, todėl ausies būgnelis spaudžiamas į vidų.

Žmogaus ausies fiziologinis mechanizmas nėra pritaikytas tokiems staigiems slėgio pokyčiams. Kai slėgis negali sklandžiai susilyginti, būgninė membrana, subtili struktūra, skirianti vidurinę ir išorinę ausį, patiria stresą. Tokie veiksniai kaip perkrovos, alergijos ar neseniai persirgtos viršutinių kvėpavimo takų infekcijos gali dar labiau apsunkinti Eustachijaus vamzdelio funkciją, todėl gali padidėti galimas diskomfortas ir tikimybė, kad skrydžio metu pajusite ausų skausmą.

Mokslas apie ausų skausmą

Ausų skausmas – sudėtingas neurofiziologinis reiškinys, atsirandantis dėl sudėtingos atmosferos slėgio pokyčių ir subtilių anatominių ausies struktūrų sąveikos. Kai skrydžio metu sparčiai keičiasi aukštis, Eustachijaus vamzdžiai – siauri kanalai, jungiantys vidurinę ausį su nosiaryklės sritimi – stengiasi veiksmingai išlyginti slėgį.

Būgninės membranos reakcija į slėgio skirtumus sukelia nociceptinius signalus, sukeliančius diskomforto ar ūmaus skausmo pojūtį. Vidurinė ausis – uždaras oro pripildytas skyrius – patiria didelį mechaninį krūvį, kai greitai keičiasi išorinės atmosferos sąlygos. Dėl šių slėgio gradientų būgninė membrana patiria mechaninę įtampą, galinčią sukelti mikrotraumą ir uždegimą.

Fiziologiniai mechanizmai, tokie kaip vamzdžio disfunkcija ar individualūs anatominiai skirtumai, gali sustiprinti šią reakciją. Ausies gebėjimas savarankiškai reguliuoti slėgį priklauso nuo daugelio veiksnių, įskaitant gleivinės sveikatą, kvėpavimo takų būklę ir genetinius polinkius. Eustachijaus vamzdelio gleivinės uždegimas gali trukdyti išlyginti slėgį ir sustiprinti galimą ausies skausmą.

Neurologiniai keliai perduoda šiuos slėgio sukeltus dirgiklius, todėl subjektyviai jaučiamas diskomfortas. Suprasdami šias sudėtingas biomechanines sąveikas galite sumažinti galimą ausų skausmą skrydžio metu taikydami aktyvias strategijas.

Ausų diskomforto rizikos veiksniai

factors causing ear discomfort

Nors individualus jautrumas skiriasi, keli fiziologiniai ir aplinkos veiksniai lemia, kad keliautojai gali patirti didesnį su aviacija susijusį ausų diskomfortą. Anatominiai Eustachijaus vamzdžio funkcijos pokyčiai gali turėti didelę įtaką jūsų gebėjimui išlyginti vidurinės ausies slėgį pasikeitus aukščiui. Asmenims, kurių Eustachijaus vamzdžiai siauri arba sutrikusios funkcijos, sunkiau normalizuoti slėgį, todėl padidėja ausies skausmo tikimybė.

Kartu pasireiškiantys kvėpavimo sutrikimai didina ausų skausmo riziką. Viršutinių kvėpavimo takų infekcijos, lėtinės alergijos ir sinusitas pažeidžia Eustachijaus vamzdžio praeinamumą, todėl sutrinka slėgio pusiausvyros mechanizmai. Nosies užgulimas, gleivinės uždegimas ir adenoidų hipertrofija dar labiau mažina ausies gebėjimą prisitaikyti prie greitų atmosferos slėgio pokyčių.

Ankstesnės otologinės patologijos, tokios kaip būgnelio membranos perforacija, lėtinis vidurinės ausies uždegimas ar anksčiau atliktos vidurinės ausies operacijos, gerokai padidina ausies jautrumą diskomfortui. Su amžiumi susiję struktūriniai Eustachijaus vamzdžio pokyčiai ir sumažėjęs raumenų elastingumas taip pat gali sumažinti slėgio reguliavimo efektyvumą.

Genetiniai polinkiai ir individualūs fiziologiniai skirtumai lemia įvairias ausų skausmo apraiškas. Įsitikinsite, kad asmeninės anatominės savybės, uždegiminės reakcijos ir neurologinis jautrumas daro didelę įtaką skrydžio metu patiriamam ausų diskomfortui.

Patikrinti prevencijos ir pagalbos būdai

Supratus su aviacija susijusio ausų diskomforto patofiziologinius mechanizmus, savaime suprantama, galima imtis strateginių priemonių, skirtų galimoms komplikacijoms sušvelninti. Galite taikyti keletą įrodymais pagrįstų metodų, kad skrydžio metu sumažintumėte būgnelio membranos įtampą ir išlygintumėte vidurinės ausies slėgį.

Valsalvos manevras yra pagrindinis profilaktinis metodas, kurį taikant švelnus priverstinis iškvėpimas prieš uždarytą glottį veiksmingai normalizuoja slėgio gradientus. Žiovulys ir rijimas taip pat palengvina Eustachijaus vamzdžio išsiplėtimą, skatindami klausos kanalo slėgio pusiausvyrą. Be recepto parduodami dekongestantai ir nosies purškalai, kurių sudėtyje yra oksimetazolino, gali iš anksto sumažinti gleivinės uždegimą ir sustiprinti slėgio reguliavimo mechanizmus.

Asmenims, kurių kvėpavimo takų funkcija sutrikusi, labai svarbūs specializuoti metodai. Filtruoti ausų kištukai su slėgį reguliuojančiomis membranomis gali reguliuoti atmosferos slėgio perdavimą ir sumažinti galimą barotraumą. Kramtomosios gumos kramtymas arba kietų saldainių vartojimas kylant ir leidžiantis skatina seilėtekį ir raumenų judesius, kurie palaiko Eustachijaus vamzdžio funkciją.

Farmakologinės intervencijos, tokios kaip pseudoefedrinas ar antihistamininiai vaistai, gali būti rekomenduojamos keleiviams, turintiems polinkį sirgti alerginiu rinitu ar viršutinių kvėpavimo takų infekcijomis. Konsultacija su sveikatos priežiūros specialistu gali padėti parengti individualias su aviacija susijusio ausų diskomforto valdymo strategijas.

Kada kreiptis medicininės pagalbos

seek medical help when necessary

Nepaisant to, kad dauguma su aviacija susijusių nemalonių pojūčių ausyse išnyksta savaime, tam tikri simptomai verčia nedelsiant kreiptis į gydytoją. Jei po kelionės lėktuvu jaučiate nuolatinį ausies skausmą, lydimą karščiavimo, stipraus galvos svaigimo ar didelio klausos praradimo, nedelsdami kreipkitės į sveikatos priežiūros specialistą. Šie simptomai gali reikšti rimtesnę pagrindinę ligą, pavyzdžiui, ūminį vidurinės ausies uždegimą, būgnelio membranos perforaciją arba su barotrauma susijusias komplikacijas.

Taip pat turėtumėte kreiptis į gydytoją, jei ausies skausmas tęsiasi ilgiau nei 48 valandas po skrydžio, yra vienpusis ir intensyvus arba susijęs su pūlingomis išskyromis. Asmenys, sergantys lėtiniu sinusitu, viršutinių kvėpavimo takų infekcijomis ar neseniai atliktomis ausų operacijomis, yra labiau pažeidžiami su aviacija susijusių ausų sužalojimų, todėl juos reikia atidžiau stebėti.

Vaikams ir asmenims, kurių Eustachijaus vamzdelio funkcija sutrikusi, komplikacijos yra ypač pavojingos. Galimiems pažeidimams įvertinti gali prireikti diagnostinių vaizdų, pavyzdžiui, būgnelio membranos tyrimo ir audiometrinių tyrimų. Atsižvelgiant į klinikinį vaizdą ir simptomų sunkumą, galimos intervencinės priemonės gali būti antibiotikai, dekongestantai arba chirurginė konsultacija.

Laiku atlikta medicininė intervencija gali padėti išvengti ilgalaikių klausos komplikacijų ir sušvelninti galimus klausos sutrikimus, susijusius su barotrauma.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

You May Also Like